Söndag

Dagen började med ytterligare en rundtur med turistbussen och nu förstår jag att detta är Italiens tredje största stad. Vi körde uppåt, uppåt på smala, slingriga vägar, ibland med träd på båda sidor så man fick ducka för grenarna och väl uppe fick vi en fin utsikt över staden. 

Till lunch åt vi en sallad på en mysig liten restaurang på piazza Domo. Vi blev rekommenderade en typisk italiensk dessert, men den var så mäktig att vi lämnade hälften. 

Efter lunchen promenerade vi i gamla stan och besökte basilikan San Paolo Maggiori. Traditionen med julkrubba startade i Italien och här i denna kyrka hade de en utställning just nu. 

Under Neapel finns det en hel värld. Det började på grekernas tid som stenbrott där de tog upp sten för att bygga stadsmur och hus. Senare användes det som vattenreservoar som romarna senare utvidgade och under andra världskriget var det skyddsrum  och bostad för alla som blev hemlösa.  För att komma ner fick vi gå 121 trappsteg som vi efter rundvandringen 40 meter under marknivån skulle upp för igen. Men det var mycket intressant och vi hade en duktig guide. 

Dagen avslutades som vanligt med en glass på en uteservering innan vi trötta stapplade hemåt. 

Lördag

Neapel blev lite annorlunda i dagsljus. Det är en helt vanlig storstad och inte alls så farlig som alla hade varnat oss för. Det farligaste är nog trafiken. Ingen, varken bilar, motorcyklar eller fotgängare respekterar varandra eller ljussignaler. Här korsar man gatan med livet som insats.  Jag lämnade alla smycken hemma, men jag har en handväska och jag har telefonen framme och filmar och fotograferar. Men vi är hemma på hotellet tidigt innan det blivit mörkt.

Idag efter frukosten på hotellet gick vi hela affärsgatan Corso Umberto till Castel Nuovo, där vi åt en glass innan vi tog en tur med turistbussen längs kusten med en underbar utsikt både över Vesuvius och Capri. 

Efter den turen var det dags för lunch som vi intog på Antica pizzeria Brandi. Här bakas Neapels mest kända pizzor och här skapade Raffaele Esposito år 1889 pizzan margherita till drottningen av Italiens ära. Naturligtvis åt vi en margherita, men Marianne och jag delade på en. Ett glas vin smakade gott till. Hela restaurangen var prydd med foton av kända personer som gästat stället. Själv hamnade jag under ett foto av Pavarotti. 

Ännu en rundtur med turistbussen genom gamla stan och dagen avslutades med ännu en glass innan vi trötta återvände till hotellet.

Midsommarafton

Vilken dag! En midsommarafton man sent kommer att glömma. Marianne kom från Sverige till Stansted redan klockan 9 på morgonen och Maria och jag kom dit klockan ett. Vårt plan skulle gå 17.15, men var försenat så vi kom inte iväg förän halv nio. Vi åt lunch, shoppade, drack kaffe, handlade igen tills det var dags att gå till gaten. Men det hände också något roligt. Vi fick tidernas överraskning när vi stötte på min kusin Ulla som bor i London och nu var på väg till Sverige. 

Väl framme, kl. halv ett, gick vi ut för att leta efter en taxi. I kön stötte vi på dels en ensam tjej som inte vågade åka taxi ensam så hon fick åka med oss, dels en ung kvinna från Valencia, som var läkare och jobbade i London, men hade jobbat fyra år i Neapel och hatade staden. Bra början när vi till slut fick en taxi som jag lovar inte hade gått igenom någon ITV. Inte en enda stötdämpare, jag fick halvt hänga i handtaget för att inte få ryggen knäckt. Föraren var inte mycket bättre, han körde mot rött ljus och körde in från fel håll på enkelriktade gator, men vi kom lyckligt fram och där stod en kille och väntade på oss för receptionen var stängd. 

Picknick

I går, tisdag, träffade jag både Eva och Ria. Jättetrevligt. Vi träffades vid Piccadilly Circus och gick därifrån till Green Park och på vägen köpte vi lite mat. Vi lyckades hitta en tom parkbänk i den överfulla parken för att slippa sitta på marken vilket de flesta gjorde. Vädret är lite för varmt, men vår bänk stod som tur är i skuggan. 

Aladdin

I måndags shoppade jag lite på Westfield, som är det stora shoppingcentret i närheten av där Maria bor.  Plötsligt ringer Maria att jag måste komma in till stan för hon hade fått två fribiljetter till musikalen Aladdin. Detta är rekord, tre musikaler på en vecka. Jag blev stormförtjust, härlig musik, inte dunka dunka som på Lejonkungen, underbar dekor och fantastiska dansare. Det var så fint när de flög runt på den flygande mattan under en klar stjärnhimmel och fullmåne. Synd att man inte fick lov att fotografera. 

Söndag

Idag åkte jag in till stan och träffade Eva och Ella och vi gick och såg Lejonkungen. Efter det gick vi till Rainforest Café och åt middag tillsammans med Maria. 

Trevligt besök

Idag mötte jag Eva och hennes dotterdotter på Heathrow och följde med dem till deras hotell nära Piccadilly Circus. Därefter åt vi middag på Fridays vid Leicester Square. 

London

På onsdagen tog jag bussen upp till London. Väl framme fick jag följande meddelande från Maria: Du måste skynda dig hem med väskan. Vi ska på teater ikväll 😍. Jag fick så brått att jag gick på fel tåg, men kom till slut fram, slängde in väskan och ut igen. Här är fruktansvärt varmt så jag gick och bar på jackan i onödan. 

Vi hann med en sen lunch på Leicester Square innan vi gick till teatern. Vi såg Kinky Boots, en musikal som handlade om en skofabrik och Dragqueens. Tyvärr missade jag de flesta skämten, men det var trevligt ändå. 

Söndag

Idag var vi runt i lite olika affärer och tittade på saker som behövs till trädgården innan vi avslutade shopppingrundan med att storhandla på supermercadon.  Väl hemma åt vi goda hemmagjorda hamburgare som Thomas lagat på grillen.